Fr.o.m. den 3 januari 2018 är LEI-kod obligatorisk för alla juridiska personer som vill göra affärer med värdepapper.

Villkor

Giltig fr.o.m. 04.03.2019

Introduktion

SverigeLEI varumärke tillhör BalticLEI OÜ. BalticLEI OÜ är registrerad i Estland och agerar som registreringsagent av LEI-koder för företag i Baltikum och Skandinavien.

1. Sättet för att ansöka om LEI

1.1.  Om kunden vill beställa LEI-nummer för sitt företag eller förnya befintliga LEI genom Baltic LEI OÜ (BLEI), måste kunden fylla i ansökan på BLEIs hemsida www.sverigelei.se.

1.2. Med inlämning av ansökan är kunden skyldig att godkänna villkoren i detta dokument och även BLEI: s informationsbehandling.

1.3. Efter att ha lämnat in ansökan skickar BLEI en faktura och ett ansökningsdokument inklusive fullmakt till kundens e-postadress.

1.4. Kunden måste underteckna fullmakt digitalt eller manuellt och skicka tillbaka det till BLEIs e-post info@sverigelei.se. Genom att underteckna fullmakten tillåter kunden BLEI att beställa LEI och / eller förnya LEI för sitt företag. Kunden bekräftar också att han / hon är behörig att ge tredje part tillstånd till BLEI för att beställa eller förnya LEI för sitt företag.

1.5. Efter att den undertecknade fullmakten är skickad till info@sverigelei.se och betalningen är gjord börjar BLEI bearbeta kundens ansökan för att beställa eller förnya LEI.

1.6. Om någon information saknas kan BLEI kontakta kunden via e-post eller per telefon.

1.7. Efter tilldelning av en LEI-kod skickar BLEI personligt LEI-nummer till kundens e-post och kunden kan kontrollera validiteten av hans LEI från GLEIFs webbsida.

1.8. Om kunden har beställt ett fler års paket för sin LEI (till exempel 3-års LEI) blir LEI-koden först utfärdad för 1 år, SverigeLEI förnyar sedan automatiskt LEI koden för ytterligare 2 år. När kontraktet börjar löpa ut meddelar SverigeLEI kunden i förväg per mail.

1.9. För att avbryta beställningen skickar kunden mail om detta till info@sverigelei.se och anger företagets namn samt ordernummer. Kunden kan inte återkalla ansökan efter att ansökan om LEI eller LEI-förnyelse är inlämnad och betald tillsammans med den undertecknade fullmakten. För övrigt, om kunden har beställt ett fler årskontrakt för sin LEI ( till exempel 5-års LEI) och upptäcker efter 3 år att de inte behöver en giltig LEI längre eller vill överföra sin LEI till någon annan LEI agent avbryts kontraktet automatiskt och kunden är inte berättigad för någon återbetalning.

1.10. BLEI behåller sig rätten att avslå kundens LEI-ansökan. I detta fall kompensera BLEI 100% av de förbetalda pengarna.

2. Priser och avgifter

2.1. Alternativ och priser för inledande LEI ansökan:
1-års LEI – LEI registrering för 1 år – 890 kr (890 kr / år)
3-års LEI – LEI registrering för 1 år + 2-års förnyelse – 1950 kr (650 kr / år)
5-års LEI – LEI registrering för 1 år + 4-års förnyelse – 3100 kr (620 kr/ år)
*moms tillkommer.

2.2. Alternativ och priser för LEI förnyelse:
1-års förnyelse – LEI förnyelse för 1 år – 745 kr (745 kr / år)
3-års förnyelse – LEI förnyelse för 1 år + 2års automatisk förnyelse– 1920 kr (640 kr / år)
5-års förnyelse – LEI förnyelse för 1 år + 4års automatisk förnyelse– 2995 kr (599 kr / år)
*moms tillkommer.

2.3. Om kunden vill beställa mer än 10 LEI-nummer kan BLEI göra ett personligt offert för kunden.

2.4. Det finns ingen avgift för LEI-administrationen.

2.5. Fakturan kan enkelt betalas direkt med kort eller via Bankgiro.

2.6. Betalningar accepteras i EUR eller SEK.

3. Slutbestämmelser

3.1. BLEI arbetar som ett LEI-registreringsagent i kundens namn och samarbetar med GLEIF (ackrediterade lokala juridiska enhetens stiftelse) ackrediterade lokala operatörsföretag (LOU) för att beställa eller förnya ett LEI för en kund. BLEI är inte juridiskt förpliktat med någon LOU och kan använda olika LOU:s beroende på deras villkor och marknadssituation.

3.2. BLEI förbehåller sig rätten att när som helst göra ändringar i gällande villkor. Giltigt dokument kan alltid hittas från BLEIs hemsida www.sverigelei.se.

3.3. BLEI kan inte garantera ett lyckosam LEI-fördelning för någon kund, men kommer att göra alla rimliga ansträngningar för att avsluta LEI-processen framgångsrikt.

3.4. Kunden är skyldig att använda BLEI-tjänster i god vilja och BLEI agerar i enlighet därmed. Förhållandet mellan kunden och BLEI regleras av estnisk lag och alla missförstånd kommer först att lösas med förhandlingar. Om inget avtal kan uppnås kommer missförstånd att lösas i estnisk domstol.

3.5. Kunden är helt ansvarig för alla LEI-aktiviteter som är kopplade till det företag som han / hon företräder och BLEI ansvarar inte för eventuella skador som är relaterade till LEI.

Top